Waarom maken we overal een wedstrijd van? Of gaan we direct vergelijken. En dan heb ik het niet over tv programma’s maar over het dagelijkse leven. Op socialmedia zie ik het regelmatig voorbij komen. Dirkje zingt fantastisch en dan krijg je daaronder als reacties, daar kan Jantje of Klaasje nog veel van leren. Dit terwijl Jantje en Klaasje ook goed zingen, maar een andere stijl hebben of andere genre. Waarom kunnen we niet iedereen in zijn waarde laten? Zoals ik al eerder in een blog zei, mijn smaak hoeft niet de jouwe te zijn, maar ik probeer (lukt niet altijd, ik ben ook mens en ik kan ook jaloers worden) wel altijd de goede dingen te zien in iemand anders zijn kunnen. Misschien dat jury sporten en talentenjachten daarom zo lastig zijn om te beoordelen. Hoe kan je als menselijke jury je smaak uitzetten? Of je gevoel als er weer een ‘zielig’ verhaal voorbij komt?

The best…wat?

Ik werk ook in de trouwbranche als zangeres. Ik zing tijdens huwelijksceremonies en huwelijksrecepties. En ik treed, voornamelijk met een DJ, op tijdens huwelijksfeesten. Nu is er in de trouwbranche een mogelijkheid dat ik kan laten testen of ik ook echt wel goed ben in wat ik doe. Een jury buigt zich, tegen betaling, dan over mijn website, algemene voorwaarden, recente offerte en factuur. Als je daar genoeg punten voor hebt, buigt een ‘onafhankelijke’ jury zich over mijn bedrijf. Dus ik betaal ervoor om te horen of ik goed genoeg ben. En wat is onafhankelijk. Ik zing voornamelijk soul-muziek. Dat is nou net niet of wel de smaak van de jury, krijg ik daarom geen of juist wel een nominatie? Het is wat mij betreft appels met peren vergelijken en ook nog eens Elstar appels met Jonagold appels. Niet (te) doen dus. Behalve als je denkt dat het je als bedrijf de klanten/betaalde opdrachten brengt die je wilt hebben. Maar dan nog zou ik er wat op tegen hebben dat ik ervoor moet betalen.

Verschil

Behalve een verschil in het soort leverancier, is er ook altijd een verschil in werken. En in hoe je kan werken. Als je financieel er niet van afhankelijk bent, kun je soms andere keuzes maken dan anderen die er wel financieel afhankelijk van zijn. Op meer plaatsen reclame maken. Of juist niet omdat je de opdrachten toch niet nodig hebt. Datzelfde geldt als het grotere bedrijven betreft, bijvoorbeeld een boekingskantoor of groot drive-in show bedrijf. Als je met meerdere dj’s werkt kun je op meer plaatsen tegelijk staan, dus meer reclame maken. En je naamsbekendheid is groter, dus wordt je sneller genoemd. Daar heb je als bedrijf natuurlijk ook hard voor gewerkt, en is ook verdiend. Ik merk echter aan mijzelf dat ik eerder een klein bedrijf als tip zal geven naar een ge├»nteresseerde dan een groot bedrijf. Dit omdat die alle (gratis) aandacht zeker kunnen gebruiken. En ik verwacht daar ook niks voor terug. Wat mijn inziens ook goed is, het gaat al veel om smaak. Als je als leverancier van een ander ook nog kortingen of tarieven gaat vragen voor een doorverwijzing, is die leverancier dan echt de juiste persoon voor deze klant of verdien jij daar het meeste aan. Mijn motto is ‘We zijn op deze wereld om elkaar te helpen, niet waar?’