Tegen een betaalbare prijs… Onlangs zag ik dat weer in een oproep staan. Ik ben een beetje allergisch voor het woord betaalbaar. Want wat bedoelt de vraagsteller dan precies? Goedkoop of voor haar/zijn portemonnee betaalbaar? En wat is dan dat portemonnee bedrag precies? Kortom een niks zeggend woord…betaalbaar. Maar nu probeer ik eigenlijk om te denken. Ik ben betaalbaar…alle leveranciers van producten of diensten zijn betaalbaar. Iemand zei dat goed op Facebook in een groep: Als we onbetaalbaar zouden zijn, zou ons product of dienst onverkoopbaar zijn. En hoe ik het ook wil wenden of keren ik verkoop mijzelf als zangeres. Ik kan nu technisch gaan uitleggen waar mijn betaalbaarheid op gebaseerd is zoals reistijd, belastingen, studie, verzorging stem etc, maar dat doet er ff niet toe. De klant bepaalt zelf of hij mijn dienst aantrekkelijk vindt of niet. Net als een appel. Je staat voor de kraam en bekijkt de appels die er liggen. Zien ze er goed uit en zijn ze de prijs die er voor gevraagd wordt waard. Bij ja, koop je het product, bij nee doe je het niet, bij twijfel ga je bij de concurrent kijken en vergelijken. Dat laatste is lastiger als het een dienst als het mijne betreft, want ik ben uniek en mijn concullega’s ook. Dus dan wordt het appels met peren vergelijken en is de vraag waar de smaak naar uit gaat. Maar waar je ook voor kiest, de dienst is altijd betaalbaar. Tevreden klanten zijn u namelijk voor gegaan en andere klanten zullen ook volgen. Mijn vraag aan de klant is dus: Vindt u mij betaalbaar?