Ik zit in diverse Facebook groepen oa muzikantengroepen en groepen waar aanstaande bruidsparen tips vragen. Zo af en toe komt er dan een oproep voorbij waarin om een fotograaf, weddingplanner, Babs, band, zangeres etc. gevraagd wordt. In de muzikantengroep staat er bijna altijd bij dat er geen budget is. In de andere groepen wordt aangegeven dat men bijvoorbeeld een zangeres zoekt en direct daarna de vraag hoeveel anderen voor die zangeres betaalt hebben. Daar wordt dan door die en gene op gereageerd, ook door zangeressen, maar zij noemen nooit hun prijzen. Ik zie dit ook bij diverse andere creatieve dienstverleners. Ik snap dat ergens wel, want sommige hebben per klant/opdracht een aan de wensen aangepaste prijsopgave. Maar er worden doorgaans ook geen vanaf prijzen genoemd. Wat zit daar achter vraag ik mij af. Is het angst dat de vragensteller en meelezer appels met peren gaat vergelijken op prijs? Is dat dan de klant/opdrachtgever die men wilt binnen halen vraag ik mij af.  Of is het de angst dat een concullega mee kijkt en dat die zichzelf dan onder jouw prijs gaat verkopen? Er zal altijd iemand goedkoper zijn dan ik. Dat weet ik. En zeker nu mijn tarieven gewoon op mijn site staan. In de afgelopen jaren hebben ze er afwisselend wel en niet opgestaan. Maar het geeft mij veel meer rust dat ze erop staan. De geïnteresseerde weet direct wat ik kost en als hij/zij ook vindt dat ik dat waard ben, neemt ie contact op voor nadere informatie. Niet alle klanten lezen de informatie natuurlijk, maar het is in elk geval openbaar vindbaar. En misschien worden de tarieven van creatieve dienstverleners wel meer geaccepteerd/hoger als iedereen daar open in wordt. Ik zie ‘dj’s’ die 75 euro per avond vragen inclusief apparatuur wel op diverse sites adverteren met hun prijs. En fotografen die 400 euro vragen voor een hele dag werk en bewerken van foto’s. Als andere dj’s, fotografen en andere creatieve dienstverleners ook hun vaak aardig hogere prijzen benoemen gaan klanten wellicht verder kijken dan de prijs alleen en nadenken. Hoe kan het dat er zoveel prijsverschil is, wat krijg ik voor de prijs en wat is de kwaliteit. Dan nog verlies je het misschien, maar dan wordt de strijd wel eerlijker.

Taboe

Prijs noemen als creatieve dienstverlener lijkt dus haast een taboe te zijn. Alsof men al blij is (moet zijn) dat men überhaupt een opdracht krijgt. Het koste mij jaren moeite om het ook zakelijk te zien. Zeker als ik weer eens hoorde van een opdrachtgever dat die en die goedkoper zijn. Oeh was ik dan toch niet te duur? Dit terwijl ik van gewaardeerde klanten juist hoorde dat ik te goedkoop was voor wat ik bracht. Door dat soort klanten ben ik meer in mezelf en mijn zangeres zijn gaan geloven. Ik bepaal hoe ik mijn leven leef en hoe ik mijn bedrijf, want dat is het, run. En ik weet wat ik nodig heb. Dat kan..nee mag niemand anders voor mij bepalen. Nou ja…behalve Margot dan ;-). Ook best eng hoor, want ben ik dan niet arrogant of kom ik dan vol van mezelf over? Maar same story..mensen denken toch van me wat ze denken. Ik moet mezelf elke avond in de spiegel kunnen kijken en tevreden zijn over wie ik zie.

Broodroof/markt verpesters

Termen die ik regelmatig voorbij zie komen op Facebook in de groepen over muzikanten. Dan vraagt een café of ander soort locatie in de groep bijvoorbeeld om een band van 4 man, leuke muziek, 4 uurtjes, maar er is weinig tot geen gage, zeg 150 euro. Reageren via mail of privebericht. Wel veel exposure (veel ‘luisteraars’) Als reactie op zo’n oproep gebeuren er dan twee dingen. Een heleboel amateur/hobby bandjes/acts reageren met hun links en vol enthousiasme (lezen dus niet echt want sturen geen mail of pb) En professionelere acts reageren beledigd omdat er zo’n gage gevraagd durft te worden en dat zoveel acts daar op durven te reageren. Ik was ook als laatst genoemde. Maar zoals ik al eerder in een blog zei..het is vraag en aanbod. Er is nou eenmaal meer aanbod dan vraag. En zolang de opdrachtgever mensen kan vinden die voldoen aan zijn vraag, gaat hij/zij niet meer bieden. En als zo’n hobby act ook gratis zou komen spelen, zijn zij heel blij met 150 euro. Deze opdrachtgever en vele met hem moet je vergeten, niet je doelgroep. Lastig natuurlijk, want je wilt elke opdracht binnen halen. Maar het gaat bij deze opdrachtgever niet gebeuren voor de prijs die jij vraagt en nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Zoals in Frozen…I let it go. Zolang ik weet dat er creatieve dienstverleners zijn die dankzij hun kwaliteit en manier van werken meer aanvragen krijgen dan ze aan kunnen terwijl ze qua prijs hoog zitten, blijf ik geloven dat het kaf vanzelf van het koren gescheiden wordt voor mij.