In verschillende advertenties van leveranciers zie ik wel eens het woord betaalbaar staan. Ik heb het in het verleden ook gebruikt. Maar wat is betaalbaar en vanuit wiens zichtpunt? Ik kan iets betaalbaar vinden, maar als degene die het moet kopen of huren het niet betaalbaar vind, klopt het woord niet..voor hun. Stel dat ik mijn cd verkoop voor 10 euro en ik zeg erbij als reclame uiting betaalbaar, maar mijn klant heeft maar 5 euro te besteden (of wil maar 5 euro besteden…) dan is mijn cd voor de klant niet betaalbaar. Andersom kan het zo zijn dat ik vind dat een dienst van mij betaalbaar is, maar een klant heeft een veel hoger bedrag in gedachten, en vertrouwt daarom mijn kwaliteit niet. Ik gebruik het woord dus niet meer. Maar ja…hoe moet ik dan wel laten zien dat men waar krijgt voor zijn geld of ‘geen cent teveel hoor’ betaalt. Ik probeer meer mijn kwaliteiten te tonen en te laten zien wie ik ben en wat ik breng. In de hoop dat het niet meer uit maakt wat ik kost. Dat men gaat inzien dat je mij hoe dan ook moet boeken 🙂.

 

Concurrenten

In het verleden ben ik veel meer bezig geweest met mijn concurrenten..ik vind dat een vreselijk woord, dus zeg concullega’s. Waar zijn hun mee bezig, wat voor apparatuur gebruiken zij, hoeveel is hun gage, hoeveel optredens hebben zij etc. Nu ga ik van mijn eigen kracht uit. Geeft mij een veel rustiger gevoel. ;-)Natuurlijk wil ik meer optredens dan zij of nog beter op betere/leukere locaties dan zij. Maar ik zie soms reclameteksten op tv dat concurrenten bij naam genoemd worden in de negatieve zin en dat het bedrijf dat de reclame maakt daarom dus beter zou zijn of het anders doet. Bij sommige leveranciers zie ik ook termen als ‘onze concurrenten kijken het bij ons af’. Ik word daar kriekelig van. Voor mij zijn dat juist redenen om niet met zo’n bedrijf in zee te gaan. Ja, ik heb veel concullega’s. Maar iedereen is uniek en heeft iets wat de ander niet heeft. Het komt dus neer op smaak, beschikbaarheid en waarde.

 

Gunnen

En men moet het je gunnen. Ik denk dat dat onderschat wordt. Ik zie het ook bij programma’s als The Voice of Hollands Got Talent. Als je dus wel door die voorselecties heen komt en op tv staat, begint het pas. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken dan. De een zingt een voor een bepaalde kijker schitterend nummer, de ander juist niet. Als een lied een kijker al niet raakt wordt het lastig voor de gemiddelde kijker om te horen of diegene het lied goed zingt. Maar als je het voor mekaar kan krijgen dat het bijna niet meer uitmaakt wat en hoe je iets zingt omdat men het je gunt, dan kun je heel ver komen in het programma. Daarna is natuurlijk weer een ander verhaal, want dan moet men voor je gaan betalen. En dan moet je het ook waard zijn. Maar een klant moet het mij dus ook gunnen dat ik bij diegene mag komen optreden of meerdere optredens mag komen verzorgen. En als ik dan ook nog goed werk aflever, heb ik een vaste klant die mij ook ‘verkoopt’ bij andere potentiële klanten. En dat is toch de beste reclame die ik kan krijgen.

 

Geen cent teveel hoor

Geen cent teveel hoor